Hatha Yoga

In de Hatha Yoga worden de yogahoudingen niet in een vloeiende beweging uitgevoerd (zoals in flow yogasoorten zoals Ashtanga Yoga) maar als losstaande, statische houdingen met een duidelijk begin en eind.
Er zijn 4 stadia te onderscheiden in het uitvoeren van de houdingen:
Het aannemen van de houding, waarbij je rustig volgens de juiste volgorde, en met je volledige aandacht, de houding aanneemt. Dit kan een staande, zittende of liggende houding zijn.
Het aanhouden van de houding, waarbij je rustig door je neus in- en uit blijft ademen en je je aandacht naar binnen richt. Ongetwijfeld kom je je grens in de houding tegen en voelt dat wellicht niet zo fijn. Dan is het belangrijk om op die grens zo goed mogelijk te ontspannen en door te ademen. 
Het terugkomen uit de houding, wat je ook weer in de juiste volgorde en met je volledige aandacht doet. Je komt terug in je beginpositie of in een rusthouding zoals Kindhouding of Lijkhouding.
Het navoelen van de houding, wat je doet in de rusthouding die je aangenomen hebt. Je ademt rustig door en probeert te voelen of er effect is van de houding die je gedaan hebt. Is er iets veranderd in je lichaam? Of niet?



Mindfulness

Mindfulness, ook aandachtstraining genoemd, is een combinatie van Oosterse meditatietechnieken en elementen uit de Westerse cognitieve psychologie. Je traint jezelf om ieder moment bewust in het hier en nu te leven en niet te piekeren over het verleden of de toekomst. 

Dat lijkt eenvoudiger dan het is. Vaak leef je op automatische piloot zonder je echt bewust te zijn van wat je denkt, doet of voelt. Zo kunnen er automatische, negatieve denkpatronen ontstaan die problemen creëren en/of in stand houden. 

Mindfulness leert je om je aandacht te richten op de ervaring van het moment

Bij een aandachtstraining wordt de aandacht door middel van concentratie gecentreerd op één punt. Na verloop van tijd zal de training deze concentratie laten uitbreiden tot een moment concentratie. 

Hierdoor verruimt je bewustzijn en kan je negatieve en automatische gedachten herkennen en loslaten. Op die manier sta je evenwichtiger en minder gestresseerd in het leven.